בכי של תינוקות, שקיפות ומשמעות

דולה לאחר לידה עוסקת הרבה בבכי.
בבכי של תינוק אחרי לידה וגם בבכי של אמו ואביו.
התקופה לאחר הלידה הינה תקופה מאתגרת מבחינה גופנית ורגשית. מבחינה גופנית, האם והתינוק מחלימים מתהליך הלידה ומבחינה רגשית, התינוק לומד להכיר את העולם שמחוץ לרחם והוריו לומדים להכיר אותו ועוברים תהליך רגשי, עם הפיכתם להורים ושינוי הסטטוס של כל אחד מהם מאיש ואישה, לאבא ולאימא.

כל התהליך הרגשי הזה מבוטא לעתים עם התגובה הפיזית לרגשות – בכי. לכן בתקופה שאחרי לידה, דולה לאחר לידה תגיע לביקורי בית, ותשתמש בכישוריה, שקיבלה בעת שלמדה לימודי דולה פוסט פארטום או בשמם העברי לימודי תעודה של קורס דולה לאחר לידה.

מהו בכי?

בכי הוא תופעה פיזיולוגית אצל בני אדם, בה זולגות דמעות מבלוטת הדמעות בעין, כתגובה למצב רגשי. ד"ר אורית אבירם, פסיכולוגית קלינית, מוסיפה, שבכי הוא הביטוי הראשוני והגולמי ביותר של כאב, קושי, פחד, או מצוקה. הבכי מוביל את השומע, באופן לא מודע, למצוקה שחש בשלב זה או אחר בחייו ולכן שאנחנו שומעים בכי מתעורר בנו הצורך להסיר את המצוקה, הן שלנו והן של התינוק.

תינוק בוכה הוא גם צורה של תקשורת.
כלומר, בכי אצל תינוקות אינו רק ביטוי למצוקה אלא סוג של תקשורת, התינוק צעיר מדי מכדי לדבר ולכן דרך הבכי מתקשר עם סביבתו. התינוק מתקשר עם סביבתו אודות מצבו, הבכי יכול להעיד על חיתול רטוב, רעב, עייפות, תסכול, עודף גירויים ועוד ועוד. עם הזמן הורים ילמדו את דרכי התקשורת של תינוקם, יבינו אותו יותר וכך הם והתינוק יהיו מתוסכלים פחות.

מיכל גרי, דולה לאחר לידה: בכי של תינוקות, שקיפות ומשמעות

בכי, סיבה נוספת: משמעות

בן אנוש שואף למשמעות, שואף להרגיש משמעותי. רצון הזה מופיע מגיל לידה ואחד המופעים שלו הוא בכי של תינוק.
תינוק בוכה כי הוא רוצה למצוא את המשמעות שלו בחייו, הוא בוכה כדי לייצר חותם אצל האחר, ברגע שתינוק בוכה הוא מפעיל את המבוגר גם אם המבוגר אינו ההורה שלו או המטפל העיקרי. כך יוצר התינוק חותם אצל הזולת ומפעיל אותו בדומה לדרך בה המבוגר רוצה שהמשמעות שלו תהדהד הלאה בעולם, משמעות תמיד תהיה בחריגה מהעצמי, עבור מבוגר או תינוק. את החריגה הזו מצליח התינוק לעשות בעזרת בכיו.

מניכור ועד שקיפות

במהלך הרצאתו של ד"ר שמעון אזולאי, במסגרת הקורס ללוגותרפיה באוניברסיטת תל אביב, למדנו אודות הניגוד למשמעות. המצבים בהם יחוש אדם שהוא אינו משמעותי.

ניכור
המצב הראשון להרגשה של חוסר משמעות הוא הניכור.
במקום שבו יש ניכור, יהיה חוסר משמעות. כשהאדם מרגיש ניכור, הוא מרגיש לא שייך, לא חלק מקבוצה חברתית או רעיון לכן ירגיש מרוחק, מבודל, חסר שייכות, אדיש וחסר משמעות.

שקיפות (חוסר נראות)
האדם רוצה שיראו אותו, הוא רוצה להיות בעל משקל ולהיות משמעותי. אם לא רואים אותי, כנראה שאני חסר משמעות, וזה משפיל ומקומם. האדם יכול לשאת דברים רבים אבל לא יכול לשאת שהוא הופך לשקוף וצרכיו ורצונותיו אינם נראים.
במידה רבה גם תינוק בן יומו רוצה שיראו אותו, מעוניין להיות נוכח, מבקש התייחסות ותשומת לב והדרך היחידה שלו לעשות זאת, היא באמצעות הבכי. הבכי מאפשר לו לבטל את השקיפות ואת חוסר הנראות ולהיפך לנראה, לבעל משמעות, לנוכח.
עם הזמן יגלה התינוק עוד דרכים רבות למשמעות, אך בעודו בן יומו, דרך הבכי היא הדרך האפקטיבית ביותר ליצירת משמעות בעולם החדש שאליו הגיע.

בכי ומחקר בתי היתומים

לאחר מלחמת העולם השנייה, הוקמו ברחבי אירופה בתי יתומים שמטרתם טיפול ביתומים הרבים שנותרו לאחר המלחמה, כולל תינוקות בני יומם.
Rene Spiyz, רופא ילדים, חקר את אחד מבתי היתומים, מגיל לידה עד גיל שנה, בו שיעורי התמותה היו גבוהים באופן מיוחד וחריג, משאר בתי היתומים, מעל 50% תמותה.

מתצפיות שערך, גילה הרופא כי התינוקות טופלו היטב מבחינת תזונה והיגיינה אך לא מבחינת התקשרות. התינוקות לא טופלו על ידי מטפל יחיד אלא על ידי מטפלים אקראיים ומתחלפים בשל כך לא נוצרו אינטראקציות אנושיות, החיוניות להתפתחות של תינוקות. עם הזמן הפכו התינוקות לאדישים, הפסיקו אפילו לבכות וסבלו ממערכת חיסונית ירודה, יותר ממחציתם מתו. יש הטוענים כי הייתה זו התאבדות יזומה של התינוקות.
מחקר זה הוביל לשינוי מרחיק לכת באופן הטיפול בבתי היתומים ובזכותו, הטיפול בתינוקות הוענק למטפל עיקרי אחד, שיצר אינטראקציה עם התינוקות תוך כדי טיפול ומשחק. בזכות השינוי גם בבית היתומים שנבדק, שיעורי המוות ירדו בצורה דרמטית.

בשפת המשמעות ניתן לומר שהתינוקות בבית היתומים בו ביקר הרופא Rene Spiyz, איבדו את היכולת לפתח משמעות, משאבדה היכולת ליצור חותם שלהם אצל האחר, כאשר נלקחה מהם האינטראקציה האנושית, הם הפכו לאפטיים ולא מצאו משמעות לחייהם.
סיפור עצוב וקשה זה הינו קיצוני ביותר אך בזכותו הובן הצורך הבסיסי של התינוק האנושי לאינטראקציה בינאישית, אינטראקציה שמאפשרת לו ליצור חותם אצל האחר וליצור משמעות בחייו, משמעות שלעתים הדרך למצוא אותה, עבור תינוק בן יומו, היא באמצעות הבכי.

הכלה של בכי

בכי הינו רגש ואמצעי ליצירת משמעות לכן ברגע בו אנחנו רוצים להרגיעו במידי אנחנו עלולים לסרס רגש ולפגוע באמצעי של התינוק ליצירת משמעות.
לכן, עלינו כהורים, לפתח את היכולת להכלת הבכי, לא להשקיטו מיד אלא למצוא את הכוחות להכיל אותו, לחבק את התינוק או את הילד שלנו ולאפשר לו מקום בטוח לביטוי רגשותיו כאשר הוא מוחזק ומוכל.

כמו כן, עלינו להתמודד עם חוסר היכולת שלנו להבין את הסיבה שבגינה התינוק שלנו בוכה עכשיו. לא תמיד נדע מהי הסיבה הבכי ולעתים קרובות גם אין חשיבות למה היא הסיבה, עלינו לזכור כי זוהי הדרך בה התינוק שלנו מתקשר עם העולם, מבא את רגשותיו ושם את חותמו בעולם הזה, עלינו להיות שם בשבילו באותם רגעים, להכיל אותו ולתמוך בו.

דולה לאחר לידה וכלים להתמודדות עם בכי

במסגרת לימודי תעודה של קורס דולה לאחר לידה או בשמו הלועזי לימודי דולה פוסט פארטום, נושא הבכי נלמד לעומק, מכיוון שזהו אחד הנושאים המטרידים מאוד הורים לאחר לידה. מטרתה של דולה לאחר לידה להעניק להורים כלים להתמודד עם הבכי ובעיקר להבין את המשמעות שלו. את כל אלה היא לומדת במסגרת קורס מקצועי, הממוקד בחיים שלאחר הלידה. בפגישותיה עם ההורים, הדולה מכילה את הקושי של ההורים, בהתמודדות עם בכי תינוקם, התמודדות זו אינה פשוטה ומצריכה מההורים כוחות רבים, הדולה שם כדי להכיל את הקושי שלהם כדי שהם יוכלו להכיל את הקושי של תינוקם.

עם הזמן ההורים לומדים להכיר את תינוקם, את קול בכיו המשתנה לפי הצורך, קול מסוים לרעב והאחר לעייפות, היכרות זו מפחיתה את תסכולם של ההורים מבכיו של תינוקם ומאפשרת להם לחוש הצלחה בזמן שהם מכילים את בכיו, מבינים אותו ונמצאים שם עבור תינוקם תוך מתן אפשרות להבעת רגש ולהותרת חותם המשמעות דרך הבכי.