הכירו את הכותבת:
מיכל גרי קואצ'רית, מקדמת אנשים מהמקום
בו הם נמצאים, למקום בו הם שואפים ורוצים להיות באמצעות אימון ממוקד משמעות
השבוע פירסמתי פוסט בפייסבוק בנושא השוואות. הפוסט זכה לפופולריות רבה, רבים סימנו אותו בלייק וגם כתבו תגובות רבות. התגובות יצאו מהמדיה החברתית והגיעו עד אלי באופן אישי, לקליניקה וגם לשכנה ש"תפסה" אותי במדרגות. המתאמנות בקליניקה שיתפו אותי שהפוסט הזה גרם להן רגע לעצור ולתהות מדוע נושא ההשוואות כל כך משפיע עליהן והשכנה הודתה לי שנגעתי בנושא כל כך חשוב.
מה כתבתי בפוסט על קואצ'ינג?
בפוסט שיתפתי שאני משתתפת במועדון כתיבה. במועדון אנחנו נפגשות פעם בשבועיים לשם תרגול הכתיבה שלנו, כל אחת לאמצעי התקשורת שהיא מוצאת לנכון. אני מאוד אוהבת לכתוב על נושאים הקרובים ללבי: התפתחות אישית, אימון הורים, צמיחה אישית, שינוי קריירה ונושאים נוספים שאני עוסקת בהם, במסגרת בית הספר למקצועות ההורות שאני מנהלת ובקליניקה לאימון אישי – קואצ'ינג .
בפוסט כתבתי על תרגיל כתיבה שניתן לנו, שאיחרתי להגיש. כך, כשנכנסתי לפייסבוק, לקבוצה הסגורה, השמורה למועדון שלנו, ראיתי את כל הטקסטים של המשתתפים, שהגישו לפני את התרגיל.
כשהתחלתי לקרוא את הטקסטים חשכו עיניי. הטקסטים היו מצוינים, ממוקדים ומעניינים, חלקם אפילו בנושאים הקרובים ללבי ושאני עוסקת בהם: קואצ'ינג , אימון לקריירה, אימון אישי, פיתוח קריירה ועוד.
מדוע חשכו עיני?
כי הרגשתי שאני לא אצליח לכתוב טקסט שעומד ברמה שהציבו לפניי חבריי למועדון הכתיבה. השוויתי את עצמי אליהם, התחברתי לחולשות שלי במקום לחוזקות וקפאתי.
ואז נזכרתי במתאמנת שלי מאותו בוקר, שעוברת תהליך קואצ'ינג אצלי בזום. המתאמנת שיתפה אותי שבמסיבת יום העצמאות שהיא השתתפה בה, הרגישה שכולם יותר מוצלחים ויפים ממנה. נזכרתי גם במתאמנת שהייתה בקליניקה לפני כמה ימים ששיתפה אותי שאין לה מספיק חברים כמו שיש ל"כולם". נזכרתי בעוד מתאמנות שמגיעות אלי, שמשוות עצמן לאחרים, בעוד שלהן יש כל כך הרבה.
תרגיל קואצ'ינג נגד השוואות וכך, החלטתי לעשות לעצמי תרגיל קואצ'ינג קצר, שיעזור לי להתגבר על הקושי לכתוב עבור מועדון הכתיבה שלי.
בתרגיל שאלתי את עצמי – מה היית אומרת למתאמנת שטוענת שהיא לא יכולה לכתוב יפה כמו כולם? סביר להניח שיחד עם כלים אחרים הייתי מציעה לה את אחד מ- 12 הכללים של ג'ורדן פיטרסון.
קואצ'ינג: 12 הכללים של ג'ורדן פיטרסון
פיטרסון, פרופסור לפסיכולוגיה, מאוניברסיטת טורונטו ויש הטוענים כי הוא אחד האינטלקטואלים הציבוריים החשובים של ימינו, קיבץ בספרו כללים, ברורים וישימים על מנת לחיות חיים מלאי משמעות.
פיטרסון, בדומה להשקפת עולמי, אינו מאמין במרדף אחרי האושר, אלא ברצון למצוא משמעות בחיים ולחיות חיים מלאי משמעות כאשר ההנאה ואולי גם האושר יגיעו מתוך המשמעות. זוהי אחת הסיבות שאני מתחברת לכללים של פיטרסון. כלל מספר 4 של פיטרסון התאים בדיוק למצב בו הייתי, משווה את עצמי לאחרים ומחוברת לחולשות שלי. כלל זה הוא תרופה להשוואות והכותב מתמצת אותו למשפט אחד רב משמעות "השוו עצמכם למי שהייתם אתמול ולא למישהו אחר היום".
וכך, בזכות המשפט הנפלא של פיטרסון התחלתי לכתוב את הטקסט שלי עבור מועדון הכתיבה. טקסט שדיבר על השוואות, על אימון אישי ועלי – קואצ'רית, שמתמודדת בעצמה עם חולשות אנושיות שלעתים מגיעות ומשתקות. אבל, בזכות כלים מתחום ה- קואצ'ינג , ניתן לזהות את החולשה, ולהגיב אליה עם הידע הנכון ולהוביל שינוי. ובכל מקרה, תמיד עלינו להשוות את עצמנו לאתמול, לאתמול שלנו, ומכיוון שאתמול לא כתבתי טקסט והיום אני כן כותבת, הרי שזוהי ההתקדמות המשמעותית עבורי, בלי קשר למה שאחרים כתבו ולאיכות של הטקסטים שלהם.
משמעות החיים - השוואות בעידן המודרני
נראה כי ההצלחה של הפוסט נבעה מתוך קושי מאוד גדול של החיים המודרניים. כאשר אנחנו משווים את עצמנו באופן יומיומי לאחרים. את התרומה הגדולה ביותר לתרבות "ההשוואות" קידמה המדיה החברתית.
לפני עידן הרשתות החברתיות, השוונו את עצמנו למעגל החברתי והמשפחתי הקרוב אלינו אולי למעגל נוסף מרוחק יותר. לעומת זאת, ברשתות החברתיות, אנחנו נחשפים כל הזמן לאנשים אחרים, גם לכאלה שאנחנו לא מכירים, ובזמנים הכי טובים שלהם. בטיול בחו"ל, בהרצאה מעניינת ובבית קפה. בדרך כלל התכנים שאנשים מעלים הם תכנים חיוביים, מעטים מציגים תכנים אחרים. ולכן אנחנו נחשפים לצד ה"נוצץ" של החיים ולא רואים את התמונה השלמה, שהחיים מורכבים מרגעי שמחה אבל גם מרגעים אחרים, של קושי ותסכול.
כך, אנחנו נמצאים במערכת השוואות אינסופית מול האחר, ומכיוון שאנחנו חיים את התמונה המלאה של חיינו, בה יש רגעים מגוונים אבל צופים רק בפן אחד של חיי האחרים, בפן היפה והנוצץ, הרי שתמיד נרגיש את החוסר אצלנו.
השוואות יכולות להיות בעיתיות מאוד, במיוחד ברגעים שאינם יומיומיים. לדוגמא, אחת המתאמנות בקליניקה שלי ניגשה למבחן קבלה לעבודה. המבחן היה קבוצתי ואליו ניגשו 10 מועמדות. לפני המבחן, שכאמור, היה מבוסס על דינמיקה קבוצתית, שוחחנו על נושא ההשוואות, מכיוון שהיה ברור שברגע שהיא תכנס לחדר היא תשווה את עצמה למתמודדות האחרות וזוהי נקודת פתיחה מאוד בעייתית עבורה.
תהליך האימון האישי שעברה, עזר לה בביסוס הערך העצמי שהוא התורם מספר אחד נגד תופעת ההשוואות. כך, שהשיחה אודות הערך העצמי, כוחותיה וחוזקותיה עזרו לה להיכנס לחדר הדינמיקה הקבוצתית בביטחון ובראש מורם מבלי לתת להשוואות לכופף את רוחה. לשמחתנו היא עברה את המבחן בהצלחה גדולה והתקבלה לעבודה.
קואצ'ינג: על נשים והשוואות
רוב המשתמשים ברשתות החברתיות הן נשים, לכן אין פלא שתופעת ההשוואות ותופעת ההמשך שלה, "תופעת המתחזה", חזקה אצל נשים יותר מאשר אצל גברים. הרצון של נשים, בשל הבנייה חברתית-מגדרית לעשות הכל בצורה מושלמת, יחד עם תופעת ההשוואות, גוזלת מאתנו משאבים רבים ומובילה לחוסר שגשוג בחיינו ובוודאי שמונעת את הרווחה הנחוצה על מנת לחיות חיים מלאי משמעות.
"תופעת המתחזה" שזכאית למאמר נפרד, היא תופעה בה אנחנו מרגישים שאנחנו לא עומדים ברף הציפיות ולכן עלולים להיתפש כמתחזים בעיני אחרים. תופעה זו הולכת ותופסת תאוצה. ניתן להתמודד איתה בתהליך של אימון אישי בה נבין את התופעה, נשים אותה על השולחן, ובעזרת כלים מהתחום הרחב של קואצ'ינג נדע להתמודד אתה ועם תופעת ההשוואות, על מנת להוביל את חיינו לשגשוג, לרווחה ולמנוע את הרגשת הכובד והתסכול הנובעים מתופעות אלו.