קואצ'ינג כמקור לצמיחה במרחב שבין גירוי לתגובה

הצמיחה והחופש שלנו, טוען ויקטור פרנקל, נמצא במרחב שבין גירוי לתגובה. במרחב הזה יש את הכוח שלנו לבחור את התגובה שלנו ומכאן לצמוח.
יש אנשים שהמרווח בין גירוי לתגובה הוא מצומצם מאוד עבורם, ברגע שאשתי אומרת לי משהו זה "מקפיץ אותי", ברגע שהבוס מסתכל עלי במבט מסוים אני לוקחת את המבט למשמעות שהוא "לא מרוצה ממני". המצב כמובן מחריף כאשר יש התמכרות לחומר כלשהו, אז סף הגירוי נמוך מאוד והתגובות הינן מהירות ובוודאי אינן מאפשרות צמיחה.
בקליניקה שלי ל: אימון אישי, הנושא של המרחב בין גירוי לתגובה עולה בנושאים רבים שמובאים לפגישות, החל מיחסים בינאישיים במקום העבודה ובבית ועד לנושאים של צמיחה אישית, התפתחות אישית והרצון להטיב עם חיינו.
הרצון והשאיפה להביא למצב בו המרחב בין הגירוי לתגובה הוא מרחב מעצים של צמיחה, התפתחות אישית ופיתוח עצמי. קואצ'ינג יכול לתת כלים רבים כדי להפוך את המרחב הזה למקדם. נוסיף על כך שבמרחב הזה נמצא את משמעות וכן את רמזי המשמעות לצמיחה.
אויב של מרחב הצמיחה האישית בין גירוי לתגובה, הינם השדונים.

מיכל גרי, קואצ'רית: קואצ'ינג כמקור לצמיחה במרחב שבין גירוי לתגובה

קואצ'ינג ושדונים

לכל אחד מאתנו יש לפחות שדון אחד. מהו השדון? השדון הוא ישות שנמצאת אתנו ומלווה אותנו בחיינו, לעתים אף מהילדות. ישנם סוגים רבים של שדונים: שדון חוסר הסבלנות, שדון ההקטנה העצמית, שדון הדחיינות, שדון ההתבכינות ועוד ועוד.
כוונותיו של השדון הן מאוד טובות, לשמור עלינו. אך לעתים השמירה של השדון כה "הדוקה" שהיא פוגמת באפשרויות ההתפתחות שלנו, וכך השדון שלנו גורם לנו לפספס הזדמנויות של התפתחות אישית, צמיחה אישית ובכלל למצוא את הדרך הנכונה לנו, להתקדם מהמקום בו אנו נמצאים.

קואצ'ינג וחוזקות

קואצ'ינג הוא דרך נהדרת למציאת "תרופת הנגד" לשדונים. אחד הכלים להציב מול השדונים הוא כלי החוזקות. בירור של החוזקות יכול להעמיד את השדון בסכנה קיומית. למשל, מתאמנת שהגיעה אלי עם מטרה למציאת משמעות בחיים. בתהליך אימון אישי הגענו למסקנה כי השדון שמנהל אותה הוא שדון ההקטנה העצמית. היא חיה את חייה בהרגשה שהיא אינה ראויה לעבודה טובה יותר או לזוגיות מפרגנת ובוודאי שאינה ראויה למצוא משמעות בחיים.

בזכות בירור של החוזקות שלה, הגענו לחוזקות יוצאות דופן. יש בה את הכוח להתחיל דברים חדשים, יש בה את כח החכמה והיכולת לפתור בעיות, ויש בה גם את כח החמלה. כוחות הללו ש"שמנו" אותם על השולחן והמודעות אליהם, עזרו לה להתמודד עם שדון ההקטנה העצמית ולהבין שהיא יכולה להסתכל לשדון בעיניים ולדעת להתמודד עמו ביחוד במקומות בו הוא קופץ או מרים את ראשו.
בעזרת הכרות עם השדון והחוזקות, הבינה את המתאמנת את המרחב בין גירוי לפעולה ואת היכולת שלה לבחור בעזרת החוזקות שלה, איך להגיב לגירוי. למשל היום כשהמנהל שלה פונה אליה היא מביאה את כח החכמה ואת כח היכולת לפתור בעיות, חושבת רגע ואז עונה במקום שבעבר היא הביאה למרחב בין גירוי לתגובה את שדון ההקטנה העצמית ואז או שלא הייתה מגיבה לסיטואציה או שלא הייתה מגיבה אליה באופן שמאפיין את החוזקות שלה.

קואצ'ינג ובחירות

הציטטה שהובאה בתחילת מאמר זה מיוחסת לויקטור פרנקל. פרנקל, אבי תורת הלוגותרפיה, היה ניצול שואה שהחל לכתוב את משנתו עוד לפני המלחמה. במשנתו הוא שם דגש רב לנושא של בחירות, על האופן בו אנחנו בוחרים ועל הדגש שתמיד יש לנו את החופש לבחור. למשל, כאסיר במחנה ריכוז, עדיין הרגיש פרנקל שיש לו את החופש לשלוט במחשבותיו למרות שנשלט על ידי הנאצים באספקטים רבים כל כך. כך הצליח פרנקל ליהנות מהשקיעה גם באושוויץ ולהודות על יופיו של הטבע, כך הצליח לדמיין את עצמו בזמן עבודות הכפייה, מרצה על הנושא "אסירים במחנות ריכוז" ומכין את ההרצאה שיישא לאחר שיחררו.

הבחירות של פרנקל עזרו לו לשרוד את השואה ולהינצל, בעוד כל משפחתו נספתה.
היום חובה עלינו להבין, שתמיד יש לנו את החופש לבחור ולבחור את הבחירה הנכונה ביותר עבורנו. לעתים, אנחנו נאלצים להזכיר לעצמנו כי אנחנו אנשים חופשיים ויכולים להחליט החלטות, שיתכן והם שונות ממה שהורגלנו או מה שהשדונים שלנו רוצים שנחליט.
בעזרת תהליך של אימון אישי, ניתן להבין את הכח שבבחירה ולקבל כלים מתחום הקואצ'ינג שיעזרו לנו לבחור את הבחירות הנכונות, שבבסיסם החופש שלנו לבחור. עלינו לזכור שאם פרנקל הרגיש את החופש לבחור בעודו אסיר במחנה ריכוז, הרי שבוודאי לנו כיום את החופש לבחור ולחיות בהרגשה שיש לנו את אפשרות נהדרת של צמיחה אישית או התפתחות אישית במרחב שבין גירוי לתגובה.